Confectionarea Vasului de Acumulare, Sudura Argon TIG

Sa incepem cu inceputul adica cu masuratorile. In cazul de fata vom face masuratorile pentru un volum de  700L.

Ca material de baza pentru confectionarea vasului am decis sa folosesc tabla decapata cu grosime de 2mm. Cine’si permite poate folosi si de 3mm insa nu e vb numai de bani ci si de greutatea finala, care va creste cu 50%. Si cum in cazul meu din cauza spatiului mic, doar 2 oameni puteau sa’l manevreze, am decis sa ma incadreza sub 100 de Kg (vas gol).

Pentru a compensa eventuale deformari ale vasului din cauza greutatii apei, am folosit pentru ranforsare bare de cornier, sudate in pucte pe interiorul pufferului (o sa vedeti in poze cum vin sudate).

Ranforsare cu bare de cornier, 3 la numar pe lateralele mari, la 25 cm intre ele.

Asadar luand in considerare coala de tabla cu dimensiuni de 2000x1000x2 (2m lungime x 1m latime), initial am decis ca inaltimea vasului sa fie de 160cm iar latimea la baza de 40cm. Practic dintr-o coala indoita la 90 de grade se obtin doua laturi, deci din doua coli deja avem 4 laturi din maxim 6 cat are vasul. Imbinarea lor se va face prin doua cordoane de sudura. Odata imbinate, mai ramane sa taiem din ce-a de-a 3-a coala doua fasii de 160 cm x 40 cm.

Volumul final al vasului este de ~ 1.6  x 1 x 0.4 mc => Vol = 0.64mc , adica 640 de Litri.

Dupa cum se observa, decizia mea initiala nu a fost chiar perfecta, vasul ar fi fost cu ~ 10% mai mic decat necesarul estimat. In consecinta am mai umblat la dimensiuni, si in loc sa-l fac de 160 cm inaltime, am scazut cu 5cm si am adaugat diferenta la latimea de jos (grosimea pufferului).

Asadar noile dimensiuni devin: 155 cm inaltime, 100cm latime, 45cm grosime.

Noul volum devine: 1.55 x 1 x 0.45 mc => Vol =  0.6975 mc , adica cu doar 2.5 L mai mic decat necesarul, o diferenta acceptabila zic, si am trecut efectiv la treaba.

Pentru ca nu am avut posibilitatea de a indoi tabla la 90 de grade, in prima faza am crestat tabla unde trebuia indoita, astfel fiind mai subtire se va indoi mult mai usor si la un ughi de 90 cat mai inchis, fara curba mare la indoitura. Crestatura ramane pratic pe interiorul vasului, urmand ca dupa indoire sa se dea un cordon de sudura pentru reumplerea santului crestat. Sudura se poate da si cu electrod invelit la un curent mai mic sa nu strapungeti tabla. Daca aveti electrozi de 1.6 e perfect, sudura devine mult mai usor de realizat. Pentru acesta operatiune am folosit polizorul unghiular si un disc mai lat, cam de 4 mm.

Sudura TIG Colt  Interior

Sudura TIG Colt Interior

Dupa realizarea celor doua indoituri + sudurile de rigoare, obtinem doua L-uri care sudate impreuna vor forma un profil rectangular la care in prima faza se va suda o laterala (vine ca un capac … o sa vedeti in poze).

Table in forma de L

Table in forma de L / Crestate cu polizorul unghiular, indoite la 90 de grade si sudate cu electrod invelit.

Dupa ce s-a finalizat fixarea serpentinelor de cupru + stuturile pentru sondele de temperatura, se va suda si capacul final.

Pentru sudura in Argon e bine sa faceti aceste operatii la interior, adica undeva unde nu bate vantul si nu exista curenti puternici de aer. Altfel exista riscul ca sudura sa nu fie de calitate, vantul putand rarefia “bula” de gaz inert formata in jurul punctului de sudura.

Sudura pe colt interior este relativ usoara, adica nu pune mari probleme de dificultate, exceptand portiunile finale, la colt, unde exista riscul sa patrundeti in material … cere putina experienta si indemanare.

Sudura TIG, Patrundere accidentala in material la termnarea sudurii

Sudura TIG, Patrundere accidentala in material la termnarea sudurii. Tehnica si indemanarea vin odata cu experienta … rabdare si atentie la final !

De altfel exista si situatii in care cea mai buna pozitie de sudura este cu mana stanga insa devine mult mai greu de controlat pentru o mana nesigura. Secretul este sa nu va grabiti, incercati sa tineti pistolul ca pe o pensula, ca si cum ati desena ceva. De altfel pe colt interior , sprijinirea capului de ceramica pe sant face treaba mult mai simpla decat pare !

Sudura Argon TIG cu mana stanga

Folosire pistolet TIG cu mana stanga – Sudura in Argon

Cand o sa ajungeti la punerea capacelor laterale (cele de 155×45 cm) este foarte indicat sa “sacrificati putin din volumul vasului, prin introducerea tablei putin mai in interior, cam 4-5 mm. Pentru sustinerea capacului pana la fixare, trebuie sa sudati cateva bare de cornier la ~ 1 cm de margine (vezi poza)

Profile cornier sudate

Profile cornier pentru sustinerea capacului putin spre interior

Motivul este evident, pentru obtinerea unui profil pentru sudura pe colt interior.  In caz contrar, sudura va trebui facuta pe colt exterior, unde arcul de sudura este mai greu de controlat, este nevoie de flux de gaz mai mare,  iar spijinirea capului ceramic pe colt ascutit este mai dificila.

Sudura capac cu colt interior puffer

Evidentiere capac coborat cativa mm pentru sudura pe colt iterior.

Pentru cei care nu au mai sudat cu gaz inert trebuie sa va atentionez ca procedeul necesita ca materialele sa fie cat mai curate la imbinarile ce urmeaza a se suda. Fara urme de grasimi, fara rugina si praf. O alta conditie foarte foarte importanta este sa nu va puna aghiuta sa dati cu pistol TIG peste sudura electrica. De ce ? Pentru ca sudura eletrica risca sa lase pori in material, pori care de regula contin si zgura … si din experienta va pot spune ca zgura de electrod si golurile din sudura cu electrod sunt un “inamic greu de invins”. La final o sa consumati mai mult gaz inert, mai multa sarma de sudura si mai mult timp … iar sudura o sa fie cu semnul exclamarii !!!  Viceversa se poate, adica sudura cu electrod invelit peste cordon facut cu gaz inert este permisa si folosita frecvent.

O conditie esentiala pentru ca sudura TIG sa fie cat mai buna si cat mai usor de realizat, este ca eletrodul de Wolfram (Tungsten) sa fie ascutit cat mai bine posibil. O sa vedeti in poza un exemplu, care va evidentia cat si cum sa fie acul/eletrodul ascutit.

Electrod Wolfram (Tungsten) pentru sudura TIG / Argon

Varf ascutit / electrod Wolfram (Tungsten) pentru sudura TIG / Argon

Daca vreti ca efortul in timpul sudurii sa fie cat mai mic si sa va avansati mai usor , folositi o curea cu care sa prindeti cordonul pistoletului aproape de corp, cu o usoara curba sub sau peste mana (in functie de pozitia aleasa).  Se va observa in imaginea de mai jos procedeul, dar practic, cordonul respectiv trebuie sa aiba o lungime de la brau pana la oul piciorului.

Cordon Pistolet TIG folosit cu curea

Cordon pistolet TIG folosit cu curea, pentru o manevrare fara efort si o avansare mai usoara.

Galerie cu fotografii din perioada de executie a sudurilor pentru puffer.

Tags: , ,

One Comment to "Confectionarea Vasului de Acumulare, Sudura Argon TIG"

  1. viorel says:

    buna ziua, imi puteti trimite o oferta pentru un puffer 500-1000 lt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Realizare Practica / Constructie – Vase de Acumulare, Acumulatoare de Caldura Home Made (ByREV)